lördag, maj 9

2Kap. Det är bara Kregg-Ruben som är vaken...

1512 Ons. Första vakten. 6mars. Uriens. Konhall.
Ankrat. Kylig nordlig vind. Riktning Oklar. Uppehåll


Kvällen var sen när det kom tre män och släppte av en sårad kamrat i Konhall, de avtog från platsen när våra misstankar lutade åt att de var inblandade med överfallet i Rinyaskogen. Jag och alven Faldir utförde en mindre operation på mannen inne i Volgers stuga vilket inte var det lättaste. Mannen såg stabil ut när vi var klara men han avled senare under natten. Krabban var säkert laglös så det är förmodligen ingen familj som gråter blod över förlusten.

1512 Ons. Förmiddags vakten. 7mars. Uriens. Konhall.
Ankrat. Nordlig bris. Riktning Syd-Sydväst. Klar himmel

Tro icke jag såg blint förbi när Marak gjorde ett närmande mot flicksnärtan igår, dock är karln alldeles för blyg för att visa vart skåpet ska stå. Nu har jag precis bevittnat hur hans halvmisär till förförande gick i stöpet när farsgubben blängde snett på kraken.
Allt blir rapporterat till Riddar Yolden och den trevliga herren har även funnit en av våra vagnar i riktning mot Tene, en vägbeskrivning gavs och vi begav oss vidare.

1512 Ons. Förmiddags vakten. 7mars. Uriens. Rinyaskogen.
1 knop. Växlande vind. Riktning Syd-sydväst. Regn

Vagnen nu utdragen ur brynet och det lilla av värde som lämnats kvar var en snickarkista med verktyg för vagnen. De iglarna hade inga begränsningar när det gällde girigheten, men vad kan man vänta sig av feg pack.
Ett par skogsvaktare passeras på vägen och vi äter ett mål mat med dem, de har spanat björn i området och är på väg för att leta upp honan. Ståndet måste kollas, samt att inget tjuvskjuts tydligen. Lagen säger att även en svulten man inte kan jaga för överlevnad, för då blir strupen sträckt av snaran.


1512 Ons. Eftermiddags vakten 7mars Uriens Bockröset.
2 knop. Svag sydlig bris. Riktning Syd-väst. Molnigt & Uppehåll

Khelek påstår att vägen till Tene endast är timmar bort och vill vägleda dit efter denna korta rast i Bockröset. Skrattet kom sist till mig när de andra tuggade bort chansen till att få klämma ett par härliga, den enda blondinen i byn fick jag en träff med inne på den stora krogen i Tene vid kvällen. Hon nämnde dock något om en bror, men det är nog inget att bry sig om.
Ciggarerna är snart slut, ny ransom måste inhandlas när jag kommer fram, jag bränner läpparna av mig av att röka snuttar.


1512 Ons. Eftermiddags vakten. 7mars. Uriens. Tene.
Ankrat. Svag oklar bris. Riktning Oklar. Molnigt och Uppehåll


Nog för att de såg hotfulla ut när de lämnade över deras nu avlidne kamrat i Konhall, men nu tog sig ett andra försök att råna och döda oss. Anfallet vid vadstället var knappast spektakulärt eller överraskande. Vi såg dem på avstånd och hade redan då bestämt oss för att inte ta en omväg, skulle döden blir vårat möte, låt det så bli.

Maraks första pil flög rakt igenom kinden på skytten och får honom fallandes till marken skrikandes, ungefär samtidigt som jag såg Kheleks utfall mot ledaren. Vad är det för attityd att knappt på begäran säga att alla våra värdesaker skulle lämnas vid deras häst och även Olfir.
Kheleks klinga tränger in i sidan på ledaren i samma stund som Faldirs spjut tar ett djupt tag i den efterblivnes axel. Mer av tummultet hinner jag inte uppfatta innan allt är över, eftersom min högernäve har gripit tag om en laglös nacke och jag tog sats ner i den djupa delen av vadstället. Kippandes efter luft försöker mannen som utgav sig för att vara soldat kämpa för sitt liv i vattnet, hans tunga rustning drog kroppen lättare under ytan och nu inser jag att livet som landsbo inte kan vara lätt när man möter på en stark sjöbjörn.
Väl uppe på strandkanten igen har allting lugnat ner sig och mina kamrater har lyckats skrämma iväg männen, tur att utgången var väl på våran sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar